Nyilatkozat

a Közigazgatási Szolgáltatások Korszerűsítési Programjáról

felismerve, hogy az állampolgárok életminőségének javítása, a közigazgatás által nyújtott szolgáltatásokhoz való egyenlő hozzáférés biztosítása érdekében kiemelten fontos a települési önkormányzatok között fokozatosan kiépült együttműködés megerősítése;

annak tudatában, hogy a kistérségbe szerveződés ösztönzi a települési önkormányzatok közötti együttműködés szorosabbra fonását, illetőleg a közös feladatellátás eredményeként bővülnek a települések lehetőségei;

meggyőződve arról, hogy a kistérség jelenti az egyes emberek által átlátható, „megélhető” tágabb környezetet;

átérezve a Magyar Köztársaságban a hatékony, eredményes, minőségi szolgáltatásokat nyújtó közigazgatás és a demokratikus kormányzás megvalósítása iránti társadalmi igényeket és

felismerve az Európai Uniós csatlakozás történelmi jelentőségéből adódóan azt a lehetőséget, hogy a jó hagyományokkal rendelkező magyar közigazgatási rendszer az Európai Közigazgatási Tér része legyen, és a nemzet felemelkedésére eredményesen használhassa fel az európai támogatásokat, valamint

meggyőződve arról, hogy a magyar közigazgatás területi rendszerének hosszabb távon történő korszerűsítése alapozhatja meg a regionális demokrácia és a hatékony, eredményes decentralizáció intézményes kiépülését, illetve

jelképezve a közigazgatási rendszer korszerűsítésének, közös nemzeti ügyként történő felfogását, továbbá

kifejezve a parlamenti politikai pártok és a Kormány egyetértését ennek alkotmányos és magas szintű törvényekben, társadalmi és politikai konszenzussal történő szabályozását illetően.

A Közigazgatási Szolgáltatások Korszerűsítési Programja meghatározó pillérének tekintjük:

az államszervezeti szintek súlypontjainak átalakítását, elsősorban a kistérségi és a regionális szintek megerősítésével és az ésszerű decentralizáció, valamint a helyi önkormányzati autonómia jogi és gazdasági feltételeinek javításával;

a közszektor szerepének és funkcióinak a korszerű követelmények szerinti ésszerűsítését, főként a feladatok és hatáskörök felülvizsgálatát, s ehhez kapcsolódva a közszektorra fordítható kiadások optimális meghatározását;

a közigazgatási közszolgáltatások eredményességének, hatékonyságának és minőségének javítását és hosszú távon történő biztosítását, elsősorban a polgárbarát közszektor személyi és tárgyi feltételeinek megteremtésével, a közigazgatás egységes szabályozási és értékelési rendszerének kialakításával, a közigazgatási eljárások egyszerűsítésével;

valamint a korszerű közszolgáltatások mindenki számára egyenlő eséllyel való hozzáférhetőségének biztosítását, főként az európai korszerű módszerek alkalmazásával, az elektronikus kormányzás és önkormányzás eszközrendszerének kifejlesztésével.

Kinyilvánítjuk, hogy:

komplex, világos, áttekinthető, konzisztens, takarékos és olyan közigazgatási struktúraváltásra van szükség, melyben az egyes funkcióknak (ágazatoknak) és szinteknek egyértelmű feladatokat biztosítanak, s a szubszidiaritás elvét is figyelembe véve rendelik ezek ellátásához a szükséges eszközöket, hatásköröket;

szükséges a közigazgatás egészét érintő változtatások egységes kezelése, és a szükséges jogszabálytervezetek mihamarabbi Parlament elé terjesztése;

a közigazgatás strukturális változását jelentő új szintek beépítése a magyar államszervezetbe hosszabb időszak alatt, s több lépcsőben megvalósítható folyamat, ezért elsőként a kistérségi közigazgatási szint intézményesítésére, majd azt követően a regionális önkormányzatok kialakítására kerüljön sor;

a kistérségi közigazgatási szint törvény általi (többcélú kötelező társulásos formában való) megvalósítása akkor lehetséges, ha ez magába foglalja a szolgáltatási, államigazgatási, önkormányzati és területfejlesztési feladatellátást, s az állam (a költségvetés) hozzájárul a társulás működési feltételeinek biztosításához;

a Program - főként a területi szintet érintően - csak akkor hozhat jelentős eredményt, ha az együtt jár a miniszteriális szint (országos hatáskörű szervek) funkcióinak újragondolásával, azaz azzal, hogy e szintről kerüljenek feladatok és hatáskörök a területi közigazgatási egységekhez.

Egyértelműen állást foglalunk egy következetes decentralizáció mellett, amely a magyar állam történetében először megvalósíthatja a polgárközeli közigazgatási közszolgáltatást.

Felhívjuk a közigazgatási szolgáltatások korszerűsítése iránt elkötelezett helyi önkormányzatokat, társadalmi és szakmai szervezeteket, tudományos műhelyeket, érdekképviseleteket, hogy csatlakozásukkal erősítsék meg a nyilatkozatban foglalt szándékokat, cselekvési irányokat.

Budapest, 2003. november 28.

a Magyar Köztársaság Kormánya nevében