Gyakori Kérdések a Nemzeti Civil Alapprogram (NCA) kapcsán

A pályázatokról

Mennyi pénzt oszt szét az NCA?

Az NCA a központi költségvetéstől kapja a pénzt, az előirányzat gazdája a Miniszterelnöki Hivatal, azon belül a Miniszter.

Az NCA kezelésébe egy évre jutó összeg megegyezik azzal az összeggel, amelyet a megelőző évben az adózók az 1 %-os felajánlások során civil szervezeteknek jutattak. De az összeg nem lehet kevesebb, mint az abban az évben befizetett SzJA 0,5 %-a. Ez az összeg 2004-ben várhatóan közel hét milliárd forint lesz. Az állami forráson kívül is lehet azonban bevétele az Alapprogramnak, hiszen kisebb-nagyobb összeggel bárki segítheti az Alapprogram céljainak elérését. Az ilyen felajánlások után adókedvezmény illeti meg az adakozókat (közérdekű kötelezettség-vállalás).

Ezek szerint az 1%-os felajánlások nem jutnak el a civil szervezetekhez, csak akkor, ha nyernek a pályázaton?

Nem, a felajánlások eljutnak a szervezetekhez, ahogy eddig. Az NCA-ban az 1 %-ra történő hivatkozás csak egy számítási módot jelent. Az NCA ugyanakkora állami forrásssal töltődik fel, mint amennyit az 1 %-os felajánlások során a civileknek közvetlenül eljuttattak az adózók. A szektor egészét nézve megduplázódik tehát a felajánlott összeg. Az NCA forrása elsősorban pályázati úton, kisebb részben normatív támogatásként jut el a civil szervezetekhez. Az NCA pályázatain indulni jogosultak köre nem teljesen azonos azzal a körrel, akik az 1 %-os felajánlásokat gyűjthetik! (Pontosítva ld. alább.)

Az NCA ugyanaz a pályázat mint 2001-ig az Országgyűlés által kiírt pályázat - csak más a neve?

Az NCA helyettesíti az Országgyűlés által szétosztott civil keretet, de több annál. A pénz jóval több, 2004-ben tíz-tizenötszöröse az előző éves országgyűlési civil keretnek, és több civil szervezet lesz jogosult pályázni. (Az említett forrásra csak jobbára csak a nagy közhasznú szervezetek pályázhattak, az NCA-ban nem csak ezek lehetnek pályázók.)

Ez a pályázati rendszer is utófinanszírozó?

Az NCA minden esetben előfinanszírozással nyújt támogatást. Elképzelhető viszont, hogy az odaítélt támogatás több részletben lesz kiutalva. Az NCA adhat visszatérítendő támogatást is.

Mikorra várható az első NCA-s pályázati kiírás?

Ha minden simán megy (civil jelöltállítás, kezelőszervezet kiválasztása stb.), 2004 első negyedévében jelenik meg az első pályázati kiírás.

Csökkeni fog-e az egyes szak-minisztériumoknál vagy önkormányzatoknál a civileknek kiírt pályázatokra jutó összeg az NCA miatt?

Elvileg nem szabadna csökkennie a minisztériumi és önkormányzati kereteknek, hiszen az NCA egy azoktól független pályázati forrás. Ezt a Kormány civil stratégiája mondta ki, amely 2003 nyarán született. De a költségvetési alkudozások során civil szervezetként lehet, hogy emlékeztetni kell majd erre a minisztériumok és önkormányzatok vezetőit.

A másik fontos eszköz arra, hogy az egyéb források ne csökkenjenek az, hogy az NCA pályázatai olyan témakörökben szülessenek, amelyek nem köthetők egyetlen más állami forráshoz, pályázati kiíróhoz sem. (Ez azonban elsősorban az általunk megválasztott civil delegáltakon, a Tanács és a kollégiumok tagjain múlik majd.)

Magyarán, a Regionális Kollégiumok mellett nem szabad például Környezetvédelmi Kollégiumot vagy Szociális Kollégiumot létrehozni az NCA-n belül. Érdemes viszont olyan Kollégium megalakításán gondolkodni, amely új vagy a szektort általánosan érintő dolgokat támogat. Például: ?Újságok megjelentetése és honlapok fejlesztése és karbantartása, ?Kutatások vagy ?Önkéntes segítők és munkatársak továbbképzése, oktatása. Ezekről a kérdésekről az NCA Tanácsa dönt majd.

Mennyire lesz nyilvános az egész pályázati rendszer?

A pályázatok nyilvánosan lesznek kiírva, de nyilvánosak lesznek a Tanács és a Kollégium üléseinek jegyzőkönyvei is. Az összes pályázati döntés nyilvános lesz (nyertes pályázatok és elutasított kérelmek egyaránt), a honlapról (www.nca.hu) lehet majd tudni, hogy kik pályáztak, milyen pályázati célokat jelöltek meg és mekkora támogatásban részesültek.

Milyen szervezetek pályázhatnak az NCA pályázataira?

Mindazon bejegyzett civil szervezetek pályázhatnak, amelyeket a pályázat kiírása évének első napja előtt legalább egy évvel a bíróság nyilvántartásba vett, és ténylegesen működnek. A 2004. évi első pályázatokon azok a szervezetek vehetnek tehát részt, amelyeket legkésőbb 2003. január 1-jén nyilvántartásba vett a bíróság. A közhasznúsági végzéssel nem rendelkező szervezetek csak működési költségük támogatására pályázhatnak.

Kik vannak kizárva a pályázatokról?

Nem jogosultak az NCA támogatására:

  1. pártok, munkaadói és munkavállalói érdekképviseleti szervezetek, a biztosító egyesületek, valamint az egyházak

  2. a közalapítványok

  3. azok a civil szervezetek, amelyek közvetlen politikai tevékenységet folytatnak (a közhasznú szervezetekről szóló 1997. évi CLVI. törvény 26. § d) pontja szerint).

Később kizáró ok lesz az is, ha valamely szervezet nem számolt el a korábbi támogatásával.

Az NCA működési támogatására nem pályázhatnak azok a civil szervezetek, amelyek a tárgyévben a költségvetési törvény alapján közvetlenül, nevesítve részesülnek működési támogatásban az állami költségvetésből (ezek a szervezetek a költségvetési törvényben név szerinti felsorolásban szerepelnek). Pályázhatnak viszont a nevesített szervezetek területi, szakmai egységei, tagszervezetei, ha jogi személyiséggel rendelkeznek

Hogyan lehet pályázni az NCA-ra?

A pályázati kiírás szerint, amit a kormányrendelet ír le pontosan (6-8.§). A támogatási szerződéshez még további adatokat, dokumentumokat is mellékelni kell, amit a kormányrendelet 9.§-a részletez.

Évente hány alkalommal írnak ki NCA pályázatot?

Az NCA pályázatainak kiírására évente legalább egyszer sor kerülhet. Az NCA kezelőjéhez az államkincstárból viszont negyedévente érkezik majd be a pénz. Ezért nem lehet most egyértelműen megmondani, milyen gyakran lesz pályázat, erről a Tanács javaslata alapján a Miniszter dönt.

Milyen témakörökben lesznek pályázatok?

A törvény szerint az NCA pénzének legalább 60%-át működési támogatásra kell fordítani, ami az első évben nagyjából 4 milliárd forint összegnek felel meg (ez tízszerese az idei hasonló keretnek). Tehát a működési költségek megpályáztatására mindenképp lesznek pályázati kiírások.

Lehetnek még egyéb témában is pályázatok (Tv 1.§ (2) bek. szerint eseményekre, képzések szervezésére, kutatásokra, kiadványokra, egyéb támogatásokra, stb), de hogy pontosan mire és mennyi, arról a Tanács javaslata alapján a Miniszer dönt. Ezekre legfeljebb 2 milliárd forint jut majd összesen.

A fennmaradó pénzből kell az NCA működtetését is fedezni (az NCA keretének max. 10%-a, kb. 600-700 millió forint).

Lesz-e normatív alapú támogatás az NCA keretein belül?

Erre a törvény lehetőséget ad, maximum a támogatások 20%-ának erejéig. Ennek részleteiről a Tanács fog dönteni.